Isnin, 6 November 2017

Kisah Rakan Saya, Anim Dalam Mencari Kerja

Kisah rakan saya, Anim dalam mencari kerja
Beliau adalah fresh grad yang baru bekerja selama 3 bulan
Dan beliau tanya, "Azahan ada tips apply kerja?"
Saya tanya semula "Nak ke?"
And so, kami bermula test dengan satu job application
Saya bantu semak CV beliau dengan iklan kerja yang nak dipohon
Antara kunci penting yang telah saya betulkan ialah:
√ Alamat tempat tinggal.
Beliau letak alamat rumah kampung di Kelantan. Job yg nak dipohon itu berada di Johor dan beliau sedang bekerja di Johor. Saya suruh ubah alamat itu supaya berada di Johor.
Sebabnya?
Bakal majikan akan berasa kesian nak panggil calon dari Kelantan travel selama 12 jam semata- mata untuk interview selama 1 jam di Johor
Anim ada kelulusan yang sangat sesuai dengan job itu. Sayang kalau peluang dilepaskan hanya kerana isu alamat itu.
Hasilnya?
Satu hari selepas beliau apply, beliau dipanggil interview!
Saya berasa gembira untuk beliau.
Saya telah buatkan siri Webinar berbayar yang mengumpulkan kesemua tips rahsia CV dan teknik jawab interview Azahan Safetyman
Saya nak bagi kepada yang berminat sahaja
Komen "minat" di bawah dan share di Wall anda supaya saya boleh berikan link ke website saya 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan