Sabtu, 29 Mac 2014

Pembentangan Siasatan

Siasatan kemalangan hanyalah separuh dari proses siasatan.
Siasatan kemalangan akan lengkap apabila pembentangan siasatan dilakukan.

Dalam masa 3 tahun yang lepas, saya telah mengkaji teknik pembentangan siasatan.
3 perkara yang saya tekankan dalam pembentangan adalah:

1- Audien faham cerita insiden tersebut (termasuklah makcik cleaner)
2- Bukti dipaparkan logik dan hanya ruang kecil untuk didebatkan
3- Pihak pengurusan dengan senang hati nak buat tindakan pembetulan

Saya telah hadiri dan amalkan Tap Root Cause Analysis.
Methodology nya canggih.
Tools nya menarik
Masalah saya dgn method ini ialah prosesnya terlalu panjang dan kompleks.

Superior saya kongsikan teknik Root Cause Mapping.
Ianya adalah advance level untuk teori Multiple Causation dan Swiss Cheese
Dan compliment dengan Tap Root Cause Analysis.

Saya gabungkan 4 teknik ni dan hasilkan satu laporan pembentangan versi saya.
Versi Top+ Investigator.

Berikut adalah rangka pembentangan siasatan Top+ Investigator:
1. Executive Summary
2. Kronologi insiden
3. Penemuan siasatan dan bukti
4. Root Cause Mapping
5. Corrective Actions Analysis.

Alhamdulillaah saya telah gunakan teknik ini kepada banyak syarikat oil and gas termasuklah BHP, BP, Shell, Cameron, OneSubsea dan Husky. Juga kepada JKKP.
Komen mereka:
"Pembentangan siasatan ini adalah lebih detail dari apa yang saya pernah lihat dulu"
"Saya yakin yang siasatan telah dilakukan dengan teliti"
"Siasatan Azahan adalah bertaraf antarabangsa"


Semoga anda mendapat inspirasi untuk membangunkan proses siasatan anda.
Untuk ketahui lebih lanjut mengenai template siasatan tersebut, mohon hubungi saya melalui emel di azahansafetyman@gmail.com.

===================================================================
Top+ Facilitators

Upgrade skil trainer anda ke tahap fasilitator
Apa bezanya?

+ Teknik pembelajaran yang sesuai dengan audien dewasa
+ Cari keyakinan dan kekuatan diri untuk subjek anda
+ Rancang setiap pergerakan, percakapan dan aktiviti dengan teliti

Jika berminat,
Hantarkan sms/whatsapp kod "TOP+" ke 0129200468 untuk maklumat lanjut.
Yuran istimewa RM150 terhad kepada mereka yang mendaftar sebelum 4 April 2014.

Azahan Arif
Pengasas Top+ Facilitator

Tiada ulasan:

Catat Ulasan