Jumaat, 31 Januari 2014

Apa yg perlu dibuat bila masuk tempat kerja baru?

Assalaamualaikum dan salam sejahtera.

Baru- baru ini saya menerima beberapa soalan yang berkaitan dengan dengan tempat baru.

"Apa perlu buat ditempat baru?"

Pada suatu masa dulu saya juga merupakan "pelompat" tempat kerja. Maka ini saya share apa yang selalu saya lakukan:

1. Kenali struktur organisasi tempat kerja tersebut.
Anda wajib tahu siapakah boss.
Siapa supervisor
Siapa manager
Ini adalah expectation dari "orang lama" kepada "orang baru" yang masuk kawasan.

Mula bina rapport dengan rakan sekerja. Belanja mereka secawan teh jika perlu.

2. Kenali tempat kerja
Kenal pasti apakah proses- proses.yg ada.
Belajar mengenai proses tersebut.
Cari maklumat di Google mengenai mesin yg dijumpai.
Fahami corak shif, waktu rehat, event rutin yang syarikat itu ada.

Saya dahulu akan buat pelan secara manual di buku nota. Dalam pelan itu akan saya tandakan setiap mesin, jabatan, tiang, kipas, kren yang ada di setiap kawasan.

3. Fahami budaya dan polisi kerja
Ketahui tentang polisi masa. Adakah semua orang lambat atau on time balik?
Media komunikasi yang perlu digunakan
Cara buat pembelian barang- barang
Sistem kewangan yang berkaitan.

Amalkan semua ini dan in sha Allah anda akan dapat gambaran berapa lama anda akan bekerja di sini heheheee.

Semoga berjaya. In sha Allah

Azahan Safetyman

Tiada ulasan:

Catat Ulasan